Educatieproject - Langs Heilige Huizen

Go to content

Main menu

Educatieproject

EDUCATIE

Tentoonstelling ‘Heilige Huizen’
door  leerlingen van het
Stella Maris College Valkenburg

Naar aanleiding van ‘2008, Jaar van het Religieus Erfgoed’, zijn de leerlingen van het Stella Maris College aan de slag gegaan met dit thema. Dit vond plaats als een vakoverstijgend project met de vakken: Aardrijkskunde, Geschiedenis, LEVO en Tekenen, met als uitgangspunt de website www.heiligehuizenvalkenburg.nl en het religieus erfgoed in de eigen woonomgeving.

De tentoonstelling vond plaats in de Polfermolen in de Plenkertstraat te Valkenburg a/d Geul.

Aan de realisatie van dit project ging een onderzoeksfase vooraf. Hiervoor werden de kerken St. Joseph in Broekhem, St. Gerlach in Houthem en de Moskee in Heerlen bezocht. Voor het vak Tekenen was de opdracht aan de leerlingen: Ontwerp een gebrandschilderd- of glas-in-lood raam voor een gebouw met een religieuze functie.

De leerlingen hebben zich helemaal in het thema ingeleefd, het resultaat is dan ook verbluffend.

Dagblad de Limburger
"Brugklassers ontwerpen eigen kerkramen"

Valkenburg 13 januari 2009
Van onze verslaggever

De brugklasleerlingen van het Stella Maris College in Valkenburg hebben zelf kerkramen ontworpen. De mooiste drie zijn woensdagmiddag door de werkgroep Religieus Erfgoed beloond met een prijsje. Die zijn door initiatiefnemer Hélène Stohr-Hoenjet uitgereikt aan Kim Hofman, Loek Dohmen en Kim Lazarus.De werkgroep heeft vorig jaar een nieuwe website gelanceerd met wandel- en fietsroutes langs interessante kerken en kapelletjes in Valkenburg. Om de jeugd daarbij te betrekken heeft de werkgroep contact gezocht met het Stella Maris College. De school heeft de voorbije weken een vakoverschrijdend project gewijd aan dat religieuze erfgoed. "Het thema is aan de orde gekomen in de lessen aardrijkskunde, geschiedenis, levensbeschouwing en tekenen", zegt docent Mike Kerstgens. De leerlingen zijn ook op excursie geweest, onder meer naar de kerken van Broekhem en Houthem en de moskee in Heerlen. Als afronding van het project hebben alle leerlingen zelf een kerkraam ontworpen. "Als je zo'n raam moet natekenen ga je waarschijnlijk toch met andere ogen kijken naar gebouwen waar je normaal gesproken achteloos aan voorbijloopt", vermoedt Stohr.

Back to content | Back to main menu